Sök:

Sökresultat:

11216 Uppsatser om Mikroporösa material - Sida 1 av 748

Matematiska arbetsmetoder

The purpose of this study is to give a description of how six pedagogues in the third and fourth grade teaches mathematics and which working methods they use. When using the term working methods it is implied that it can for example be outdoors pedagogic, laboratory material, problem solutions et cetera. This material can both be an everyday material or a pedagogical material. The research was carried through by interviews and observations. Six pedagogues were interviewed in two different districts.

Ägg

I examensarbetet ÄGG har jag testat att anĂ€nda en sökande och experimentell instĂ€llning till textila material och tekniker som utgĂ„ngspunkt för att formge en kollektion plagg. Som inspitration och utgĂ„ngspunkt för arbetet med material och teknik har jag anvĂ€nt mig av Ă€gget, dess material och funktioner..

Betydelsen av konkreta material vid inlÀrande av multiplikation och division

Syftet med mitt examensarbete var att fÄ mer kunskap om konkreta material som behandlar multiplikation och division. För att fÄ veta vilka konkreta material som finns att tillgÄ gjorde jag intervjuer med tvÄ lÀrare som fick beskriva vilka material de anvÀnder sig av. Jag valde att observera tvÄ elever enskilt dÄ de löste de multiplikations- och divisionsproblem som jag hade designat för studien. Det jag fick ut av undersökning var att det finns mÄnga olika material som elever kan arbeta med samt att det Àr viktigt att de fÄr möjligheten att arbeta med dessa material. Jag kom fram till att lÀrare bör vara medveten om i vilket omrÄde som materialet Àr bÀst tillÀmpad och att elever behöver anvÀnda sig av konkreta material för att lÀttare förstÄ uppgiften.

?Smutsigt? material i förskolans innemiljö : FörskollÀrares Äsikter om och erfarenheter av ?smutsigt? materials betydelse för barns lek och lÀrande.

Syftet med examensarbetet Àr att ta del av förskollÀrares Äsikter om och erfarenheter av materialets betydelse för barns lek och lÀrande, med fokus pÄ ?smutsigt? material i innemiljön. ?Smutsigt? material Àr material som kan skapa oordning och kladda ner, t.ex. vatten, sand, lera, fÀrg m.m.

Produktutveckling av flytbarhetsutrustning

Detta examensarbete omfattar produktutvecklingen av en komponent till en mÀtutrustning som ska mÀta flytbarheten hos smÀlt metall. Arbetet har utförts hos Bryne AB och har lett fram till koncept-, material- och tillverkningsförslag för komponenten. Arbetet har Àven utvÀrderat ett för gjuteribranschen nytt formmaterial som alternativ till dagens gjutsand. Tester har gjorts för att se om Ätervunnet (material x) gÄr att anvÀnda som formmaterial till högtemperaturapplikationer..

Att gÄ frÄn det konkreta till det abstrakta, att det blir konkret för barnen. : En undersökning om hur lÀrare anvÀnder och vÀrderar laborativa material i matematikundervisningen i skolÄr 1-3

Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur lÀrare anvÀnder olika laborativa material i sin matematikundervisning i Är 1-3 och hur detta överensstÀmmer med det sÀtt som upphovsmÀnnen till materialen avser. Mina frÄgestÀllningar har bland annat varit: Vad Àr laborativa material?, Hur anvÀnder lÀrare laborativa material i matematikundervisningen i Är 1-3?. För att söka svar pÄ dessa frÄgor har jag genomfört en litteraturstudie, och en kvalitativ intervjustudie med Ätta lÀrare som anvÀnder laborativa material i sin matematikundervisning. Resultatet visar att det finns skillnader mellan hur lÀrare anvÀnder vissa laborativa material och hur materialens upphovsmÀn beskriver att materialen ska anvÀndas.

Konstruktionsleken ur pedagogers perspektiv. : En studie om hur pedagoger tÀnker och arbetar nÀr det gÀller konstruktionsleken i verksamheten.

The purpose of this study was to examine how teachers act when it comes to play with constructions in preschool. The purpose was also to find out what kind of material the children have to work with and what they do with the things that the children made. The study was based on qualitative semi-structured interviews. Semi-structured interviews was choosen  to get out as much information as possible, with open questions in a semi-structured interview you can get the information that is relevant for the study. The results show that there are different kind of material available in preschool, but knowledge of the subject is missing and demanded by teachers. The material are pretty similar, some of the teachers use material from the forest while others don?t.

Laborativ matematikundervisning i Ärskurs 5 : En jÀmförelse mellan lÀrare och elevers uppfattning angÄende anvÀndningen av laborativt material

Under de senaste Ă„ren har intresset för anvĂ€ndningen av laborativt material ökat markant. Syftet med denna studie Ă€r att ta fram och göra en jĂ€mförelse mellan lĂ€rare och elevers uppfattningar och Ă„sikter angĂ„ende anvĂ€ndningen av laborativt material i matematikundervisningen. Studien har genomförts pĂ„ fyra lĂ€rare i Örebro samt deras klasser i Ă„rskurs 5. Resultatet visar att laborativt material underlĂ€ttar lĂ€randet, gör matematiken roligare och mer intressant, för mĂ„nga enligt bĂ„de lĂ€rare och elever. LĂ€rarnas och elevernas uppfattning om hur ofta laborativt material plockas fram och dĂ„ finns tillgĂ€ngligt skiljer sig Ă„t.

Elevers uppfattningar om laborativt material i matematikundervisningen

Syftet med denna studie var att ta reda pĂ„ elevers uppfattningar om laborativt material i matematikundervisningen. Även hur liknande form av undersökning kunde gynna lĂ€raren till att fĂ„ reda pĂ„ vilken typ av undervisning som eleverna föredrar. Motivationen som lĂ„g till grund för studien var erfarenheter utifrĂ„n VFU (verksamhetsförlagd utbildning) samt erfarenheter av forskningslitteratur. En stor del av forskningen har pĂ„visat att elever som arbetar med laborativt material i matematik presterar bĂ€ttre Ă€n elever som inte arbetar med laborativt material. DĂ€rför föresprĂ„kar forskningslitteraturen inom detta omrĂ„de att lĂ€rare borde arbeta med laborativt material under alla Ă„ren i skolan.

Temperaturstyrning av aluminiumextruderingsprocess

In this final thesis a rough description of aluminium extrusion is made, the importance of temperature of both the raw material and the extruded profile for a good profile quality. The difficulty in controlling these temperatures are discussed and attempts to increase the control are described. The attempts are basically made by controlling the furnace that is heating the raw material. This is done in a manner that the raw material reaches its final temperature shortly before it is extruded. An IR-camera at the press can be used for profile temperature measurements.

3D-Material inom realtidsgrafik

I denna rapport behandlas frÄgestÀllningen: Hur kan man, med sÄ fÄ element som möjligt, skapa ett trovÀrdigt 3D-material; trovÀrdigt nog för att det ska kunna uppfattas som det verkliga material det försöker efterlikna? Som med mycket annat kan det vara en fördel att ha mer grundlÀggande förstÄelse för hur det man arbetar med och försöker efterlikna Àr uppbyggt. Syftet Àr att ta reda pÄ om det finns nÄgra grundpelare i 3D- grafik som man bör ha i Ätanke nÀr man Àr ute efter att skapa ett visst sorts 3D- material utifrÄn verkligheten. Materialen som undersöks Àr trÀ, sten, metall, hud, hÄr/fjÀdrar och tyg. De presenteras i programmet Marmoset Toolbag och idén Àr att bryta ner dem till de minsta bestÄndsdelarna som behövs av ett material utan att förlora kÀnslan av det materialet.

Hur miljöer och material skapar förutsÀttningar för sprÄkstimulans i förskolan

Föreliggande studie handlar om sprÄkstimulans genom den fysiska miljön i form av miljöns utformning, tillgÀnglighet av material samt vilka val barnen gör i relation till dessa faktorer. I vÄr studie har vi anvÀnt oss av en kvalitativ forskningsansats dÀr vi observerat tvÄ förskolor med barn mellan tre till fem Är. Tidigare forskning beskriver vikten av materialets betydelse och utformning av rum för att barn ska ges förutsÀttningar till en god sprÄkstimulans. I vÄrt resultat visades att rum och material har inflytande pÄ barnens val vilket vi kunde se genom observationer. NÀr en miljö erbjuder en variation av material fann barnen ett intresse kring leken och en kommunikation uppstod, medan en miljö som innehöll mindre material gjorde barnen rastlösa. .

Laborativt material i matematikundervisning : FörbÀttras elevernas kunskaper, vilken uppfattning har lÀrare och elever samt vad pÄverkar anvÀndningen?

Elever i den svenska grundskolan blir allt sÀmre pÄ matematik enligt den senaste PISA undersökningen. Syftet med denna litteraturstudie Àr att besvara om anvÀndandet av laborativt material inom matematikundervisningen i grundskolan förbÀttrar elevernas matematikkunskaper och vad som pÄverkar anvÀndandet av laborativt material.Denna kvalitativa litteraturstudie Àr baserad pÄ nio tidigare studier. Den visar att anvÀndning av laborativt material i undervisningen bidrar till att öka grundskolelevers matematikkunskaper. Flera faktorer pÄverkar resultatet och hur materialet anvÀnds, lÀrarens uppfattning om laborativt material, kombinationen av tydliga instruktioner till eleverna och ett bra anpassat laborativt material för respektive matematikproblem samt lÀrarens egen kompetens att anvÀnda sig av materialet i undervisningen..

Termomekanisk utmattning av Sanicro 25 : Materialmodellering med finita elementmetoden

The report aims to describe the austenitic stainless steel Sanicro 25 from a thermomechanical point of view. The thermal and mechanical properties of the material make it suitable for use in coal ? and thermal power plants. By the use of Sanicro 25 it would be possible to bring the efficiency of these plants up while bringing the carbon emissions down.A material model is created from material testing and validated through simulation in the finite element software Abaqus. The model that has been derived describes the material behavior during loading and stress relaxation for the first cycle in a thermomechanical fatigue test well.

Information per strÀcka

Jag har lÄtit min yttre miljö vara en stark tongivare och lÄtit det förenas med mitt verk. Det mesta av mitt arbete har jag utfört i min egen verkstad. Det Àr en ateljé utformad runt en traditionellguldsmedsverkstad med de verktyg och material som hör till. DÀr har jag omgivit mig med bilder, material och föremÄl som intresserar mig.Resan och förflyttandet mellan HDK och min verkstad var min utgÄngspunkt. Det har jag dokumenterat och uttryckt i olika material..

1 NĂ€sta sida ->